Design thinking is een mensgerichte aanpak die complexe problemen oplost en innovatieve oplossingen creëert via een iteratief proces.
Over design thinking
Design thinking is een benadering die creatief en mensgericht complexe problemen oplost en innovatie versnelt. In plaats van direct te denken in oplossingen, start design thinking vanuit de eindgebruiker. Design thinking biedt organisaties en teams de mogelijkheid om diepere inzichten te verkrijgen, gebruikerservaringen te verbeteren en innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor uiteenlopende uitdagingen.
Door goed te observeren, te experimenteren en continu te testen, ontstaan oplossingen die echt waarde toevoegen. Design thinking is breed toepasbaar in verschillende contexten, zoals onderwijs, projectmanagement en professionele ontwikkeling, waarbij deelnemers actief vaardigheden en methodieken kunnen toepassen om problemen op een creatieve manier op te lossen. Het is een krachtige aanpak voor merken, teams en organisaties die willen innoveren met impact. In de praktijk leidt design thinking tot concrete resultaten door het ontwikkelen, testen en implementeren van oplossingen in echte situaties.
Wat is design thinking?
Design thinking is een iteratief proces dat bestaat uit vijf fasen: empathie, definitie, ideevorming, prototyping en testen. In de eerste fase, waarin empathie centraal staat, draait het om het begrijpen van de gebruiker en het innemen van het perspectief van de eindgebruiker. Tijdens deze fase wordt informatie verzameld om de behoefte van de gebruiker te identificeren. In de tweede fase is het belangrijk om het probleem helder te definiëren; het juiste probleem moet worden gedefinieerd zodat de volgende stappen effectief zijn. Het formuleren van de probleemdefinitie helpt om de kernbehoefte van de gebruiker scherp te krijgen.

Design thinking maakt gebruik van verschillende methodes en principes, waarbij theorieën uit de psychologie, creativiteit en innovatie worden toegepast. De theorie achter design thinking benadrukt het belang van een mensgerichte aanpak en het iteratief ontwerpen van oplossingen. Deelnemers ontwikkelen tijdens het proces vaardigheden zoals probleemdefinitie, brainstormen, prototyping en het herkennen van eigen denkpatronen. Iedereen kan een ontwerper zijn; ontwerpers spelen een centrale rol in het genereren van ideeën, het creëren van oplossingen en het ontwerpen van producten of diensten. Het proces stimuleert het creëren van innovatieve concepten en het genereren van ideeën (genereer ideeën) om complexe problemen op te lossen en tot passende oplossingen te komen.
Tijdens het testen van prototypes is het belangrijk om beperkingen te herkennen en te analyseren wat niet werkte in eerdere iteraties. In de laatste fase van het proces wordt gebruikersfeedback verzameld om het ontwerp verder te verbeteren, waarna de volgende fase kan bestaan uit het implementeren van de oplossing in de praktijk. Het iteratieve karakter van ontwerp zorgt ervoor dat oplossingen steeds verder worden verfijnd.
Binnen design thinking is het essentieel om in eerste instantie een multidisciplinair projectteam samen te stellen, zodat verschillende invalshoeken bijdragen aan het ontwikkelen van creatieve oplossingen. Studenten en onderwijsprofessionals spelen een belangrijke rol in het toepassen van design thinking binnen het onderwijs, waarbij een veranderende denkwijze wordt gestimuleerd. Het formuleren van het juiste probleem, het ontwerpen van oplossingen en het implementeren ervan zijn cruciale stappen in het proces.
Wat je kunt verwachten
- Workshops en sessies op maat (fysiek of remote)
- Praktische toepassing van het vijf-stappenmodel
- Klantinterviews, doelgroepanalyse en persona mapping
- Customer journey mapping en service blueprinting
- Ideegeneratie met creatieve technieken
- Prototyping en validatie van concepten
- Ontwikkelen van vaardigheden die direct toepasbaar zijn in de praktijk
- Werken met verschillende methodes en principes binnen design thinking
- Toepassen van theorie in de sessies om het ontwerpproces te onderbouwen
- Betrekken van studenten en het toepassen van design thinking in het onderwijs
- Samenwerken in een multidisciplinair projectteam voor innovatieve oplossingen
Voorbeeldtoepassingen
- Ontwikkeling van nieuwe proposities of diensten: Een projectteam bestaande uit diverse disciplines wordt in eerste instantie samengesteld om vanuit verschillende perspectieven het juiste probleem te formuleren en de behoefte van de gebruiker te achterhalen. Door samen te werken en ideeën te genereren, creëren zij een ontwerp voor een nieuw product of dienst. Tijdens het ontwerpen en testen van prototypes herkennen zij beperkingen en analyseren ze wat niet werkte, zodat ze in de volgende fase tot creatieve oplossingen kunnen komen en deze kunnen implementeren in de praktijk.
- Merkpositionering of rebranding trajecten: Door het toepassen van design thinking methodes en principes, wordt een nieuwe denkwijze gestimuleerd binnen het team. Studenten of medewerkers worden actief betrokken bij het genereren van ideeën en het creëren van een nieuw ontwerp voor de merkidentiteit. In de praktijk wordt het nieuwe merk vervolgens geïmplementeerd en getest, waarbij feedback uit de laatste fase wordt gebruikt om het ontwerp verder te verfijnen.
- Optimalisatie van klantreis en digitale touchpoints: Door het analyseren van de klantreis vanuit het perspectief van de gebruiker, worden in eerste instantie knelpunten en behoeften geïdentificeerd. Het projectteam genereert ideeën en ontwikkelt prototypes, waarbij ze tijdens het testen beperkingen herkennen en oplossingen creëren die direct in de praktijk kunnen worden geïmplementeerd.
- Innovatie in de zorg of publieke sector: In het onderwijs worden studenten betrokken bij het oplossen van complexe problemen door samen met professionals creatieve oplossingen te ontwikkelen. Door het toepassen van design thinking theorie en methodes, ontwikkelen zij vaardigheden die direct toepasbaar zijn in de praktijk, zoals het formuleren van het juiste probleem, het creëren van prototypes en het implementeren van oplossingen in de zorg.
- Strategieontwikkeling voor scale-ups: Door het gebruik van design thinking principes en het betrekken van een multidisciplinair projectteam, worden innovatieve strategieën ontworpen. In de volgende fase na prototyping worden de beste oplossingen getest en verder ontwikkeld, zodat ze effectief kunnen worden geïmplementeerd en bijdragen aan de groei van de organisatie.
- Validatie van businessmodellen of MVP’s: Door het toepassen van design thinking methodes en het betrekken van studenten of gebruikers bij het proces, worden nieuwe ideeën gegenereerd en prototypes gecreëerd. Tijdens de laatste fase worden deze prototypes getest, beperkingen herkend en wordt geanalyseerd wat niet werkte, zodat het ontwerp verder kan worden verbeterd en succesvol kan worden geïmplementeerd in de praktijk.
Onze werkwijze
- Empathie & onderzoek – In de eerste fase draait het om het innemen van het perspectief van de gebruiker; door interviews, data en observatie krijg je inzicht in hun behoeften en ervaringen.
- Probleemdefinitie – Definieer het juiste probleem door behoeften, fricties en kansen scherp in kaart te brengen; een goed gedefinieerd probleem is essentieel om tot effectieve oplossingen te komen.
- Ideeën genereren – Genereer ideeën in creatieve sessies met input vanuit merk, markt en gebruiker; het creëren van creatieve oplossingen staat centraal om innovatieve antwoorden te vinden.
- Prototyping – Ontwerp en creëer prototypes door ideeën uit te werken tot testbare concepten of wireframes; herken en evalueer beperkingen om het ontwerp te verbeteren.
- Testen & valideren – In de laatste fase leer je van feedback en stel je bij op basis van echte gebruikers; implementeer de oplossingen en bereid je voor op de volgende fase van het proces.
Tijdens het doorlopen van deze stappen zijn vaardigheden, methodes en principes van design thinking onmisbaar, en is werken in een multidisciplinair projectteam cruciaal voor succes. Betrek studenten actief bij het proces en pas design thinking toe in het onderwijs om het leerproces te verrijken. Door een nieuwe denkwijze te ontwikkelen en te herkennen wat in eerste instantie niet werkte, kunnen ontwerpers en ontwerpteams steeds betere oplossingen creëren.