Geschreven door Michael Michel op 24/11/2019
in Algemeen, Data, Google, Handleidingen

CALL TRACKING MET GOOGLE TAG MANAGER

Een essentieel onderdeel voor het genereren van leads en verkoop.

Call Tracking Google Tag Manager

Ontdek welke campagnes, advertenties en zoekwoorden het grootste belvolume opleveren.

Omdat internet de afgelopen jaren zoveel is verbeterd en zichzelf onmisbaar heeft gemaakt in ons dagelijks leven, betekent dit niet dat telefoongesprekken tot het verleden behoren of zelfs achterhaald zijn. Uit onderzoek van Google blijkt zelfs dat 70% van de mobiele gebruikers de click-to-call-functie gebruikt. Telefoongesprekken zijn immers een één-op-één vorm van communicatie. Ze zijn vaak veel persoonlijker, directer en bevatten verbale indicatoren die simpelweg niet beschikbaar zijn wanneer u alleen naar een website of Google verwijst. Het is dus duidelijk dat telefoongesprekken een ongelooflijk belangrijk kanaal zijn voor diverse organisaties.

Call Tracking

Met effectieve marketing kunt u het aantal telefoontjes van uw website verhogen. De volgende logische stap is dan om de informatie over de ontvangen klikken te verzamelen en daaruit inzichten te onttrekken. U kunt dit doen met Google Tag Manager.

Telefoonklikken implementeren zonder code op uw website aan te passen

Voor u aan de slag kan, heeft u het volgende nodig om uw telefoonklikken met Google Tag Manager bij te houden:

De instructies gaan ervan uit dat Google Tag Manager op uw website is geïnstalleerd en dat u bekend bent met de basisconcepten zoals het bekijken en publiceren van een container, het maken van tags en triggers en het inschakelen van ingebouwde variabelen. Indien dit niet het geval is, lees dan eerst het artikel over Google Tag Manager.

Gerelateerd artikel

Tag Manager Flow

Snelle en flexibele digitale marketing met Google Tag Manager

Call tracking toepassen met Google Tag Manager en Google Analytics

Om informatie naar Google Analytics (GA) te kunnen verzenden, dient u deze van de website te kunnen ophalen. Veelal wilt u kunnen bijhouden wanneer de klik plaatsvindt en op welke pagina dit gebeurt. Om telefoonklikken succesvol bij te houden, dient u ingebouwde variabelen in Google Tag Manager in te schakelen. U gaat als volgt te werk:

1. Variabelen toevoegen

Click url

  1. Kies voor “Variabelen” binnen de werkruimte
  2. In het bovenste blok klikt u op “Configureren”
  3. Vink het blokje “Click URL” en “Page URL” aan
  4. Klik op het kruisje naast het woord “Ingebouwde variabele configureren”

2. Instellen trigger

Triggers

  1. Klik op “Triggers”
  2. Kies voor “Nieuw” en vervang “Naamloze Trigger” door bijv: “Call tracking trigger”
  3. Open het blok “Type trigger kiezen”
  4. Kies voor “Alleen links”

3. Trigger configuratie

Triggerconfiguratie

Vervolgens configureert u de trigger. Voer alles in zoals op bovenstaande afbeelding. U vinkt “Wachten op tags” aan en vult 2000 milliseconden in. Ook dient u “Validatie controleren” aan te vinken. In de eerste regel dropdowns kiest u respectievelijk voor “Page URL”, “Komt overeen met RegEX” en vult u in het open veld de volgende tekens in: .*

Deze trigger wordt geactiveerd voor “Sommige klikken op links”

In de tweede regel dropdowns kiest u respectievelijk voor “Click URL”, “bevat” en vult u in het open in: tel:

4. Tag opzetten

Tagtype

  1. Pas “Naamloze tag” aan door “Telefoonnummer klik”
  2. Klik op “Kies een type tag” en kies voor “Google Analytics – Universal Analytics”
  3. Categorie: “Telefoonnummer klik”
  4. Actie: {{Click URL}}
  5. Label: {{Page URL}}
  6. Google Analytics-instellingen: Kies voor de Analytics variabele of maak deze aan
  7. Kies een trigger om deze tag te activeren
  8. Kies voor “Call tracking trigger” (Deze trigger is eerder aangemaakt)

5. Voorbeeld en verzenden

  1. Klik rechtsboven op “voorbeeld” of “voorbeeldmodus”
  2. Open uw website en en er verschijnt een met Tag Manager balk onderaan:
  3. Er staat ‘Tag Not Fired On This Page’: Telefoonnummer klik.
  4. Klik op een telefoonnummer op de site en er verschijnt ‘Tags Fired On This Page’
  5. Kies voor ‘Voorbeeldmodus sluiten’ binnen Tag Manager
  6. Klik rechtsboven op “Verzenden”, vervolgens op “Publiceren”

Gerelateerd artikel

Analytics gebruiken

Krijg met Google Analytics meer inzicht in het gebruikersgedrag

Conversies meten in Google Analytics

Doelconfiguratie

  1. Ga naar Google analytics en ga naar beheerder
  2. Klik in het meest rechter rijtje op ‘Doelen’ en kies voor ‘Nieuw doel’
  3. Geef de naam “Telefoon klik”, kies voor “Gebeurtenis” en klik op doorgaan
  4. Bij doeldetails dient u bij categorie in te voeren: “Telefoonnummer klik”
Nieuwsbrief

ONLINE MARKETING NIEUWS

De laatste online trends, tips en tricks

Nieuwsbrief

Onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen en profiteer van de GRATIS downloads. Ontvang onze nieuwsbrief met interessante en relevante onderwerpen die in praktijk goed toepasbaar zijn.

Onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen en profiteer van de GRATIS downloads.

 020 233 9175
Online Marketing Amsterdam
WeCreativez WhatsApp Support
Welkom bij OMA. Voor ons is het van belang dat u begrijpt wat de mogelijkheden zijn van online marketing.
Waarmee kunnen wij helpen?