Handleidingen » Google Tag manager
© 2022 – Online Marketing Amsterdam | Privacy verklaring | Cookies
Geschreven door Michael Michel op 24/11/2019
in Algemeen, Data, Google, Handleidingen
Omdat internet de afgelopen jaren zoveel is verbeterd en zichzelf onmisbaar heeft gemaakt in ons dagelijks leven, betekent dit niet dat telefoongesprekken tot het verleden behoren of zelfs achterhaald zijn. Uit onderzoek van Google blijkt zelfs dat 70% van de mobiele gebruikers de click-to-call-functie gebruikt. Telefoongesprekken zijn immers een één-op-één vorm van communicatie. Ze zijn vaak veel persoonlijker, directer en bevatten verbale indicatoren die simpelweg niet beschikbaar zijn wanneer u alleen naar een website of Google verwijst. Het is dus duidelijk dat telefoongesprekken een ongelooflijk belangrijk kanaal zijn voor diverse organisaties.
Met effectieve marketing kunt u het aantal telefoontjes van uw website verhogen. De volgende logische stap is dan om de informatie over de ontvangen klikken te verzamelen en daaruit inzichten te onttrekken. U kunt dit doen met Google Tag Manager.
Voor u aan de slag kan, heeft u het volgende nodig om uw telefoonklikken met Google Tag Manager bij te houden:
De instructies gaan ervan uit dat Google Tag Manager op uw website is geïnstalleerd en dat u bekend bent met de basisconcepten zoals het bekijken en publiceren van een container, het maken van tags en triggers en het inschakelen van ingebouwde variabelen. Indien dit niet het geval is, lees dan eerst het artikel over Google Tag Manager.
Om informatie naar Google Analytics (GA) te kunnen verzenden, dient u deze van de website te kunnen ophalen. Veelal wilt u kunnen bijhouden wanneer de klik plaatsvindt en op welke pagina dit gebeurt. Om telefoonklikken succesvol bij te houden, dient u ingebouwde variabelen in Google Tag Manager in te schakelen. U gaat als volgt te werk:
1. Variabelen toevoegen
2. Instellen trigger
3. Trigger configuratie
Vervolgens configureert u de trigger. Voer alles in zoals op bovenstaande afbeelding. U vinkt “Wachten op tags” aan en vult 2000 milliseconden in. Ook dient u “Validatie controleren” aan te vinken. In de eerste regel dropdowns kiest u respectievelijk voor “Page URL”, “Komt overeen met RegEX” en vult u in het open veld de volgende tekens in: .*
Deze trigger wordt geactiveerd voor “Sommige klikken op links”
In de tweede regel dropdowns kiest u respectievelijk voor “Click URL”, “bevat” en vult u in het open in: tel:
4. Tag opzetten
5. Voorbeeld en verzenden
Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen en profiteer van de GRATIS downloads.