Branded content zorgt voor verhalen die verbinden en écht blijven hangen
Over branded content
Branded content is content die niet zendt, maar raakt, wat aantoont dat branded content succesvol kan zijn in het opbouwen van merkidentiteit. Branded content draagt bij aan de geloofwaardigheid en herkenbaarheid van het merk, doordat het op een consistente en authentieke manier de merkidentiteit versterkt.
Authenticiteit is hierbij een essentieel ingrediënt om het vertrouwen en de geloofwaardigheid bij de doelgroep te winnen. Geen harde reclame, maar authentieke verhalen die passen bij jouw merk en resoneren met je doelgroep, waardoor meerwaarde wordt gecreëerd en de merkpositie wordt versterkt. De inhoud moet interessant zijn voor de doelgroep zonder directe verkoop, en kan betrekking hebben op producten, diensten en bedrijven die branded content inzetten om hun verhaal te vertellen.
Er zijn verschillende soorten content die onder branded content vallen, zoals native content, video’s, podcasts en artikelen, elk afgestemd op het kanaal en de doelgroep. Branded content verschilt van native advertising doordat native advertising vaak reclame is die qua vormgeving en inhoud aansluit bij het platform, terwijl branded content meer gericht is op het vertellen van een merkverhaal zonder directe promotie. In tegenstelling tot een commerciële uiting, waarbij de adverteerder direct tot verkoop aanzet, wordt branded content op een subtiele manier gemaakt om het merk op de juiste manier te positioneren en een emotionele connectie te creëren.
Het doel is Vertrouwen opbouwen, sympathie vergroten, meerwaarde bieden, de merkpositie versterken en relevant zijn in het leven van je publiek. Door de doelgroep te betrekken en aan te moedigen om de content te delen, wordt het bereik vergroot en de merkbekendheid versterkt. Consistente branded content helpt bij het opbouwen van autoriteit binnen de markt.
Bij OMA ontwikkelen we branded content die mensen écht willen zien, lezen of horen – met je merk subtiel verweven in het verhaal, zorgvuldig gemaakt om op de juiste manier impact te maken. De inzet van een brand vraagt om een doordachte aanpak, waarbij entertainmentwaarde, het opbouwen van loyaliteit en het betrekken van de doelgroep centraal staan. Een goed voorbeeld is het organiseren van een event als onderdeel van een branded content strategie, waarmee bedrijven extra aandacht en interactie genereren. Het inzetten van branded content vraagt om een duidelijke marketingstrategie en overweging van de juiste kanalen en vormen. Publishers spelen hierbij een belangrijke rol door als content brands structureel waardevolle branded content te publiceren. Het kost moeite en toewijding om effectieve branded content te maken die echt het verschil maakt.
Een bekend voorbeeld is de branded content-campagne die we voor Heineken hebben ontwikkeld rondom de decembermaand en de kerstperiode, gecombineerd met product placement en de Black Friday campagne #SKIPTHELINE. Deze campagne is deels een imago-campagne, gericht op het versterken van het merk, maar bevat ook een integratie met video en Google Ads voor optimale activatie.
Door het subtiel plaatsen van Heineken-producten binnen de content en het inzetten van relevante advertenties, wordt de doelgroep op verschillende momenten en kanalen bereikt. Deze combinatie zorgt voor een effectieve mix van merkbekendheid en directe activatie, waarbij consumenten worden aangespoord om deel te nemen aan de campagne en de boodschap te delen. Het vraagt veel inzet en creativiteit om branded content te maken die vertrouwen wekt en de doelgroep echt aanspreekt. Wij verzorgen het volledige traject, van conceptontwikkeling tot productie en distributie, met een scherp oog voor impact, merkbeleving en creatieve kwaliteit.
Omschrijving branded content
Een contentstrategie is het plan achter alle content die je maakt en deelt. Het gaat om keuzes: welke verhalen vertel je, op welke momenten, en via welke kanalen? En hoe zorg je ervoor dat alles bijdraagt aan je merkpositionering en marketingdoelen? Met een contentstrategie creëer je waardevolle content die aansluit bij iedere fase van de customer journey. Wij helpen je bij het ontwikkelen van een doordachte strategie met een duidelijke tone of voice, passende formats en een slimme contentkalender. Afhankelijk van je doelen heb je soms andere content nodig. Zo werk je structureel aan betere content die meer impact heeft op zichtbaarheid, relevantie en resultaat.
Wat je kunt verwachten:
- Merk- en doelgroepanalyse
- Creatieve conceptontwikkeling
- Verhaalstructuur en scripting
- Productie (video, audio, tekst, beeld)
- Distributie via owned, earned en paid media
- Optimalisatie en rapportage op impact
Voorbeeldtoepassingen
- Branded videoseries of documentaires
- Films en product placement als onderdeel van branded content formats
- Podcasts met medewerkers of klanten
- Interviews, longreads en artikelen in (online) magazines
- Native content voor mediaplatformen en andere media
- Social formats, creator-partnerships en user generated content
- Employer branded content
- Content formats voor campagnes, events of platformen
Bedrijven kunnen in deze formats hun diensten en producten op een natuurlijke manier integreren, bijvoorbeeld door het tonen van producten in films via product placement, of door het inzetten van user generated content waarin klanten hun ervaringen delen. Ook kunnen artikelen en andere media worden ingezet om de merkwaarden van bedrijven te versterken.
Het creëren van entertainment en vermakelijke content is essentieel om de aandacht van het publiek te trekken en te behouden. Door in te zetten op interactie, delen, activatie en het opbouwen van loyaliteit, zorgen deze toepassingen voor meer betrokkenheid en een langdurige relatie met de doelgroep.
Emoties spelen een cruciale rol in branded content, omdat ze mensen verbinden en aanzetten tot actie.
Onze werkwijze en informatie architectuur
- Strategie & storytelling – We starten met merkwaarden, doelgroep en contentdoel, waarbij we het belang van een sterke marketingstrategie centraal stellen.
- Concept & creatie – We ontwikkelen een inhoudelijk sterk en creatief idee, waarbij we diensten van gespecialiseerde bedrijven en publishers inzetten om branded content te realiseren.
- Productie – We vertalen het concept naar professioneel beeld, geluid of tekst, gebruikmakend van de diensten van mediabedrijven en contentcreatiebureaus.
- Distributie – We zorgen voor slimme verspreiding via de juiste kanalen, waarbij we ook andere media inzetten en activatie toepassen om de doelgroep aan te zetten tot actie.
- Evaluatie – We meten effect en optimaliseren waar nodig, met speciale aandacht voor overweging, loyaliteit, betrekken, delen en interactie om de effectiviteit van de content te vergroten.
Deze werkwijze is gericht op het realiseren van meerwaarde, geloofwaardigheid, autoriteit, herkenbaarheid en het versterken van het merk, en dat zonder traditionele reclame .
Positionering moet vanuit de interesses van doelgroep bepaald worden, niet vanuit het merk.