User flow is de routekaart naar slimme interactie

Over user flows
Een goede user flow is de onzichtbare structuur die bepaalt hoe een gebruiker door je digitale product beweegt. Vaak wordt een user flow weergegeven in een diagram om inzicht te geven in hoe gebruikers navigeren door het product. Het visualiseert welke stappen iemand neemt van binnenkomst tot conversie en laat zien hoe gebruikers navigeren door verschillende onderdelen van een digitale omgeving. Of het nu gaat om een simpele lead generator of een complexe applicatie — met een doordachte user flow creëer je een optimale structuur voor gebruikerservaring en zorg je dat elke klik logisch en effectief is.
Bij Online Marketing Amsterdam ontwikkelen en ontwerpen we user flows vaak als onderdeel van een breder UX design traject, inclusief wireframes, functioneel ontwerp, interfaces en navigatiestructuur. Het ontwerpen van user flows is essentieel voor het creëren van effectieve interfaces. Maar in sommige gevallen is een volledig UX traject niet nodig. Voor kleinere websites of campagnepagina’s kiezen we juist voor een lean aanpak: een losstaand user flow traject dat dient als basis voor UI design en technische realisatie. Zo denken we mee met de scope, complexiteit én het budget van onze klanten.
Wat je kunt verwachten
- Verticale user flow op basis van briefing en input
- Gezamenlijke toetsing van de structuur en journeys
- Horizontale flow als opmaat naar design & development
- Aansluiting op wireframes, navigatie en UI design
- Visueel inzichtelijk gemaakt in overzichtelijke schema’s
- Flexibel inzetbaar: als stand-alone of als UX onderdeel
- Gebruik van software om user flows visueel te maken en te analyseren
- Toepasbaar op verschillende functies binnen digitale producten

Voorbeelden van toepassing:
- UX design trajecten voor websites en platformen
- Voorbereiding op wireframes en functioneel ontwerp
- Campagnepagina’s en conversiegerichte microsites
- Lean voortraject voor UI design bij leadgenerators
- Onderdeel van contentstrategie en prototyping
- Touchpointmapping in klantreisontwikkeling
- Optimalisatie van de gebruikerservaring op de homepage door middel van user flows
Onze werkwijze
- Inventarisatie & doelen – Wat moet de gebruiker kunnen bereiken? In deze stap bepaal je het bepaald doel dat de gebruiker moet behalen binnen de user flow.
- Verticale flowmapping – Lineaire schematische route op hoofdlijnen. Hier breng je in kaart welke stappen de gebruiker neemt om het bepaald doel te bereiken.
- Toetsing & finetuning – Samen valideren op volledigheid en logica. In deze stap toets je samen of alle benodigde acties in de flow zijn opgenomen.
- Horizontale flow – Visuele uitwerking per pagina of interactiemoment. Per pagina of interactiemoment bekijk je welke bepaalde actie de gebruiker uitvoert.
- Input voor design – Doorvertaling naar wireframes en UI ontwerp. Het doel is dat de gebruiker de flow succesvol kan voltooien.