Wireframes en prototyping brengen je van idee naar interactief inzicht
Over wireframes & prototyping
Wireframes en prototypes vormen de visuele blauwdruk van je digitale omgeving. Ze maken ideeën tastbaar, brengen structuur aan en helpen om vroegtijdig keuzes te valideren. Wireframes dienen als de basisstructuur en bouwtekening van een website of applicatie, waarmee je het fundament legt voor het verdere ontwerp- en ontwikkelproces.
Of je nu een website, app of portaal ontwikkelt: deze fase maakt abstracte plannen concreet. Wireframes helpen om ideeën te visualiseren en vormen een essentiële stap in het ontwikkelen van digitale producten. Door wireframes en prototypes slim in te zetten, bespaar je tijd, geld en frustratie in latere fases.
Wat zijn wireframes en prototypes? Een schematische weergave uitgelegd
Wireframes zijn schematische weergaven van de opbouw van een pagina of scherm. Ze tonen de structuur, indeling en content-hiërarchie, en geven duidelijk de verschillende componenten van een pagina weer, zoals knoppen, tekstvakken en de plaatsing van afbeeldingen. Dit gebeurt zonder afleiding van kleur, lettertypes of stijlelementen. Het maken van een wireframe is een belangrijk proces om de gebruikersinterface en gebruikerservaring te visualiseren en structureren. Prototypes zijn interactieve versies van wireframes of designs, waarmee gebruikers door een flow kunnen klikken — perfect om usability te testen en interne buy-in te creëren.

Wireframes en prototypes vormen een essentieel onderdeel van elk UX design traject. Ze helpen om gebruikersflows te verbeteren, gedrag te testen en inzicht te krijgen in hoe de uiteindelijke ervaring aanvoelt. Bij het ontwerpen van wireframes kunnen diagrammen een handig hulpmiddel zijn om de structuur en relaties tussen componenten te verduidelijken. Bij OMA gebruiken we wireframes en prototyping als brug tussen strategie, design en techniek.
Wat je kunt verwachten
- Low- en high-fidelity wireframes (van schets tot detailniveau)
- Interactieve prototypes in Figma of vergelijkbare tools
- Inzicht in contentstructuur en gebruikersflow
- Eenvoudig delen van wireframes en het verzamelen van feedback via gedeelde platforms
- Samenwerken als designer samen met andere teamleden aan wireframes
- Betrekken van alle betrokkenen zodat iedereen deel uitmaakt van het reviewproces
- Feedbackrondes met stakeholders of gebruikers
- Documentatie voor ontwikkeling en UI design
Voorbeeldtoepassingen van visuele elementen:
- Validatie van een nieuwe website-structuur
- Interactieontwerp voor complexe digitale tools
- Snel inzicht krijgen in een app-concept
- Interne besluitvorming versnellen met klikbare demo’s
- Gebruikerstests zonder dat er gebouwd hoeft te worden
- Toetsen van mobile-first of responsive designs
- Voorkomen van grote aanpassingen in een later stadium van het ontwerpproces
Onze werkwijze
- Doel en scope bepalen – Wat willen we inzichtelijk maken of testen?
- Wireframes ontwerpen – Focus op structuur en gebruiksgemak is essentieel bij het ontwerpen van wireframes. Door te kiezen voor intuïtieve tools wordt het ontwerpproces gestroomlijnd en blijft het gebruiksgemak hoog, ook voor beginners. Van grove opzet tot uitgewerkte schermen.
- Prototype bouwen – Interactie toevoegen voor realistische weergave. In deze stap kun je eenvoudig nieuwe elementen, zoals pagina’s of productschermen, aan het prototype voegen om samenwerking en hergebruik te bevorderen.
- Testen & feedback – Stakeholders of gebruikers leveren input.
- Optimalisatie & overdracht – Na validatie klaar voor visueel design of development. Op basis van de wireframes kun je vervolgens de applicatie laten ontwikkelen.