Algemeen » Yoast
© 2022 – Online Marketing Amsterdam | Privacy verklaring | Cookies
Geschreven door Michael Michel op 12/10/2018
in Algemeen, Google, Handleidingen, Wordpress, zoekmachine
Categorieën: Algemeen, Google, Handleidingen, Wordpress, zoekmachine
Bij deze handleiding (laatste versie oktober 2018 / versie 8.3.0) gaan wij er vanuit dat Yoast SEO inmiddels is geïnstalleerd op uw website. Indien dit niet het geval is dan adviseren wij om Yoast SEO te downloaden en de stappen te doorlopen. Uiteraard kunnen wij dit voor u uit handen nemen, vul het formulier in en wij nemen binnen één werkdag contact met u op.
Door Yoast juist in te stellen en door verbinding te maken met Google Search Console wordt u website, na een incubatietijd van ongeveer twee tot drie maanden, beter gevonden op basis van de zoekwoorden die u instelt. Wij hebben de meest belangrijke functies voor u op een rij gezet.
Om extra functionaliteiten in Yoast SEO te ontsluiten, dient u de instellingen aan te passen. Ga hiervoor in WordPress naar SEO > Dashboard en klik op het tabblad ‘Kenmerken’. Vervolgens zet u ‘Geavanceerde instellingenpagina’ op ‘Ingeschakeld’. Vervolgens klikt u op het tabblad ‘Beveiliging’ en zet ook ‘Geavanceerde gedeelte van de Yoast SEO-metabox’ op ‘Ingeschakeld’. Klik nu op ‘Opslaan’. Hierna zijn extra opties zichtbaar.
Algemeen > Functies
Ga naar het tabblad Functies. Hier kunt u aangeven welke functies u wel en niet wenst te gebruiken.
SEO-analyse
De SEO-analyse geeft suggesties hoe u de tekst SEO-friendly kunt maken.
Leesbaarheidsanalyse
De functie geeft suggesties ter verbetering van de structuur van uw tekst. Een minpuntje is dat de tekst vaak niet goed wordt ingelezen als er een framework wordt gebruikt.
Cornerstone content
Met deze functie kunt u aangeven welke content belangrijk is en op welke artikelen u hoog zou moeten ranken.
Tekstlinkteller
Met deze functie wordt bijgehouden hoeveel links er in uw pagina staan en hoeveel keer er intern wordt gelinkt.
Inzichten
Hier worden statistieken bijgehouden welke bestaan uit woorden die het meeste in de website worden gebruikt.
Linksuggesties
Yoast geeft aan welke links interessant kunnen kunnen zijn voor de gebruikers van uw website.
XML sitemaps
Met deze functie worden XML sitemaps aangemaakt. Deze sitemaps koppelt u vervolgens aan uw Search console zodat u nog meer controle heeft over uw zoekresultaten.
Ryte integratie
Ryte integratie checkt of de website indexeerbaar is. Indien dit niet het geval is dat geeft Yoast dit aan.
Toolbar-menu
Het toolbar-menu geeft een volledig overzicht en het is makkelijk om hierdoor te navigeren.
Beveiliging: geen geavanceerde instellingen voor auteurs
Met deze optie kunt u bepalen of andere auteurs dezelfde functies hebben als een gebruiker met editor of admin rechten. Wij adviseren om dit standaard uit te zetten.
Algemeen > Functies
Door het invoeren van de verificatiecodes kunnen website eigenaren precies bijhouden hoe de zoekmachine de website ziet.
Search console
Wij adviseren om ook zeker de search console te koppelen via het menu item search console > instellingen.
Hier heeft u de mogelijkheid om de website te koppelen aan het Google Search Console profiel. Hiervoor dient u een “Google autorisatie Code verkrijgen” en te “authenticeren”.
Hierdoor krijgt u toegang tot crawlfouten, redirecten en de optie om fouten op te lossen. Hier wordt zelfs onderscheid gemaakt tussen desktop, smartphone en platte tekst.
Er zijn veel mogelijkheden bij het onderdeel Zoek uiterlijk (Search appearance). Zo kunt u onder andere aangeven hoe uw titel- en meta-omschrijvingssjablonen eruit moeten zien. We geven een toelichting op de meest belangrijke onderdelen.
Zoekweergave > algemeen
Scheidingsteken in titel
Bepaal welk scheidingsteken u wilt gebruiken
Homepage en blog
Pas de titels aan op de homepage en de blog
Knowledge Graph
Onder het kopje Knowledge Graph kunt je aangeven of uw website bedoeld is voor een bedrijf of persoon.
Zoekweergave > Contenttypes
Geef binnen dit onderdeel per type content aan wat de standaard zoekweergave moet zijn. Geef per type aan of berichten in de zoekresultaten mogen verschijnen, de datum mag worden weergegeven en of de SEO-metabox (het onderdeel waar u later de weergave gaat bepalen) zichtbaar is. Ook kunt per type de indeling van de SEO titel en de Meta omschrijving bepalen. Hiervoor heeft Yoast standaard “snippet variabele” ingesteld die u kunt gebruiken.
Wij adviseren om bij meta-omschrijvingssjabloon de Samenvatting (excerpt) als variabel in te vullen. Deze code zorgt er automatisch voor dat de eerste paar regels van het artikel gebruikt worden als meta-omschrijving. Dit is handig wanneer u vergeet om het uittreksel in te vullen.
Zoekweergave > Media
Yoast adviseert om de instellingen op ‘ja’ te zetten. Hierdoor linkt dit niet naar de bijlage-URL.
Zoekweergave > Kruimelpad
Schakel dit onderdeel in om gebruik te maken van het kruimelpad. Broodkruimelnavigatie (of kruimelpad) is een manier om een bezoeker van een webpagina duidelijk te maken waar hij zich precies bevindt op een hiërarchisch ingedeelde website. Google toont de breadcrumbs bij zoekresultaten.
Door bovenstaande stappen te doorlopen is Yoast SEO nu in de basis goed ingericht voor Google. De volgende stap is dat er een sitemap wordt toegevoegd in Google Search console en dan kunt u de zoekmachine marketing toepassen en finetunen per pagina en/of bericht. De volgende stappen past u toe op de pagina’s en artikelen (blogs).
Een nieuwe pagina of post begint met de pagina-titel. Zodra u deze titel intikt, genereert wordpress automatisch een permalink. Misschien is dit niet de uiteindelijke permalink die u wilt, deze kunt u later nog aanpassen. Zorg er in ieder geval voor dat het zoekwoord waarop u gevonden wilt worden zowel in de titel als de permalink terugkomt.
Als u besluit om de permalink aan te passen, dan maakt Yoast automatisch een redirect aan en zorgt er dus voor dat bezoekers die via de oude link (old url) op uw website komen worden doorgestuurd naar uw nieuwe url. Indien Yoast en Search console goed zijn ingericht wordt dit automatisch doorgegeven aan Google.
De Yoast SEO Metabox configureren
Wanneer uw pagina gereed is en alle afbeeldingen zijn geplaatst (Tip: gebruik het zoekwoord in de naam en de meta-tag van de afbeeldingen) scrolt u naar beneden om de SEO metabox te configureren. Hier ziet u hoe Google uw pagina op basis van titel, permalink, kruimelpad en meta-description toont in de zoekresultaten.
Focus keyphrase
In het bovenstaande resultaat is alles goed ingevoerd en de onderdelen kleuren groen. De focus keyphrase is hierin een zeer belangrijk onderdeel. Dit is het zoekwoord waar u op gevonden wilt worden. In de premium versie is het mogelijk om meerdere focus keyphrases mee te geven.
Analyse
Boven de focus keyprhase geeft Yoast een analyse van de pagina met suggesties om te verbeteren. Let op: Dit is slechts een technisch hulpmiddel, hier geldt dat logisch verstand voorop gaat. Het is niet erg dat deze oranje of rood kleurt.
Cornerstone content
Door de pagina of het artikel markeren als ‘cornerstone content’ geeft u aan dat dit belangrijke artikelen zijn waarvan u verwacht dat ze hoog zullen ranken. Een gemiddelde website kan circa vijf cornerstone artikelen bevatten. Kies deze zorgvuldig.
Yoast Social Share
Via de tweede tab (zie bovenstaande afbeelding) in de Metabox komt u uit bij de social media mogelijkheden die Yoast biedt. Voer alle onderdelen in om ervoor te zorgen dat de juiste informatie wordt gedeeld op social media. Tip: Gebruik voor de afbeelding 1200×628 pixels.
Yoast Social Share
Via de tweede tab (zie bovenstaande afbeelding) in de Metabox komt u uit bij de social media mogelijkheden die Yoast biedt. Voer alle onderdelen in om ervoor te zorgen dat de juiste informatie wordt gedeeld op social media. Tip: Gebruik voor de afbeelding 1200×628 pixels.
Robots aanpassen
Klik op het tandwieltje om te kiezen of Google de pagina mag indexeren. Dit staat standaard aan. Dit wordt gedaan via de zogeheten meta robots tag. Via deze laatste tab is het tevens mogelijk om de titel van de pagina in het kruimelpad aan te passen en een cannonische link aan te maken. Wij adviseren om geen wijzigingen toe te passen indien dit niet noodzakelijk is.
Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen en profiteer van de GRATIS downloads. Ontvang onze nieuwsbrief met interessante en relevante onderwerpen die in praktijk goed toepasbaar zijn.
Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen en profiteer van de GRATIS downloads.
Gedreven door technologie en gefascineerd door het menselijk gedrag. De nieuwste technieken combineren we met persoonlijke oprechte aandacht, liefde en plezier.
© 2022 – Online Marketing Amsterdam | Privacy verklaring | Cookies