Algemeen » Google Tag manager
© 2022 – Online Marketing Amsterdam | Privacy verklaring | Cookies
Geschreven door Michael Michel op 22/11/2019
in Algemeen, Data, Google, Handleidingen, SEO
Google Tag Manager is een tagbeheersysteem waarmee u makkelijk en snel trackingcodes en overige codefragmenten op uw website, webshop of mobiele apps kunt kunt implementeren en beheren.
Deze trackingcodes en codefragmenten worden tags genoemd. Deze tags bevatten analytische gegevens. Met Google Tag Manager hoeft u deze tags niet meer rechtstreeks binnen uw website te coderen. In plaats daarvan configureert en publiceert u deze tags vanuit de gebruikersinterface van Google Tag Manager. Tag Manager ondersteunt zelfs een groot aantal tagconfiguraties derden.
Informatie van een gegevensbron (bijvoorbeeld uw website) wordt gedeeld met een andere gegevensbron (Google Analytics) via Google Tag Manager. Omdat alle code op één plaats is opgeslagen, is Google Tag Manager heel handig wanneer u veel tags moet beheren. Een groot voordeel van Google Tag Manager is dat u de code zelf kunt beheren zonder tussenkomst van een ontwikkelaar.
Als u het bijhouden van gebeurtenissen wilt instellen in Google Tag Manager, heeft u simpelweg enige kennis nodig over wat deze “gebeurtenissen” zijn. Daarnaast zult u moeten weten hoe Google Analytics werkt, welke gegevens u kunt bijhouden met gebeurtenissen, hoe de rapporten eruit zien in Google Analytics en hoe u categorieën, acties en labels een naam geeft. Binnen onze Online Marketing Masterclass komt dit onderwerp aan bod. Mocht u specifieke vragen hebben over dit onderwerp, maak dan gerust een afspraak met ons.
De mogelijkheden van Google Tag Manager zijn verbazingwekkend. U kunt vrijwel alle gegevens aanpassen die naar Analytics worden verzonden. Alle basisgebeurtenissen kunt u instellen en volgen. Denk daarbij aan PDF-downloads, uitgaande links of klikken op knoppen. Of complexe geoptimaliseerde e-commerceproducten, het bijhouden van promoties en volledige conversiemetingen.
Andere voordelen zijn:
Google Tag Manager bestaat uit drie hoofdonderdelen:
Tags
Tags zijn codefragmenten of trackingpixels van tools van derden. Deze tags vertellen Google Tag Manager wat te doen. Voorbeelden van veelgebruikte tags binnen Google Tag Manager zijn:
Triggers
Triggers zijn een manier om de tag te activeren die u hebt ingesteld. Ze vertellen Tag Manager wanneer ze moeten doen wat u wilt.
Variabelen
Variabelen zijn aanvullende informatie die GTM mogelijk nodig heeft om uw tag en trigger te laten werken.
Alle mogelijke variabelen
Het basistype van de constante variabele die u in Google Tag Manager kunt maken, is het Google Analytics UA-nummer (het tracking-ID-nummer). Dat zijn de basiselementen van GTM die u moet kennen om zelf tags te kunnen beheren.
Als u marketing gerelateerde wijzigingen wilt toepassen binnen uw website hoeft niet te wachten op de sprints van uw developer. Met Google Tag Manager heeft u het beheer over uw marketing zelf in de hand. Maar u heeft wel enige technische kennis nodig, zelfs voor de basisconfiguratie.
Mijn tip: Bekijk de documentatie van Google over het instellen van Google Tag Manager.
Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen en profiteer van de GRATIS downloads.