Geschreven door Michael Michel op 22/11/2019
in Algemeen, Data, Google, Handleidingen, SEO

GOOGLE TAG MANAGER

Beheer en implementeer zonder code te wijzigen.

Google Tag Manager

Google Tag Manager is een gratis tool waarmee u marketingtags op uw website (of mobiele app) kunt beheren.

Google Tag Manager is een tagbeheersysteem waarmee u makkelijk en snel trackingcodes en overige codefragmenten op uw website, webshop of mobiele apps kunt kunt implementeren en beheren.

Deze trackingcodes en codefragmenten worden tags genoemd. Deze tags bevatten analytische gegevens. Met Google Tag Manager hoeft u deze tags niet meer rechtstreeks binnen uw website te coderen. In plaats daarvan configureert en publiceert u deze tags vanuit de gebruikersinterface van Google Tag Manager. Tag Manager ondersteunt zelfs een groot aantal tagconfiguraties derden.

Informatie van een gegevensbron (bijvoorbeeld uw website) wordt gedeeld met een andere gegevensbron (Google Analytics) via Google Tag Manager. Omdat alle code op één plaats is opgeslagen, is Google Tag Manager heel handig wanneer u veel tags moet beheren. Een groot voordeel van Google Tag Manager is dat u de code zelf kunt beheren zonder tussenkomst van een ontwikkelaar.

Gerelateerd artikel

Analytics gebruiken

Krijg met Google Analytics meer inzicht in het gebruikersgedrag

Google Tag Manager is niet eenvoudig te gebruiken zonder enige technische kennis of training

Als u het bijhouden van gebeurtenissen wilt instellen in Google Tag Manager, heeft u simpelweg enige kennis nodig over wat deze “gebeurtenissen” zijn. Daarnaast zult u moeten weten hoe Google Analytics werkt, welke gegevens u kunt bijhouden met gebeurtenissen, hoe de rapporten eruit zien in Google Analytics en hoe u categorieën, acties en labels een naam geeft. Binnen onze Online Marketing Masterclass komt dit onderwerp aan bod. Mocht u specifieke vragen hebben over dit onderwerp, maak dan gerust een afspraak met ons.

GTM
De mogelijkheden van Google Tag Manager zijn verbazingwekkend. U kunt vrijwel alle gegevens aanpassen die naar Analytics worden verzonden. Alle basisgebeurtenissen kunt u instellen en volgen. Denk daarbij aan PDF-downloads, uitgaande links of klikken op knoppen. Of complexe geoptimaliseerde e-commerceproducten, het bijhouden van promoties en volledige conversiemetingen.

Andere voordelen zijn:

  • Het kan uw site helpen sneller te laden
  • Het werkt met niet-Google-producten
  • Flexibiliteit om alles te wat mogelijk is binnen uw website
  • Alle code van derden bevindt zich op één plaats
  • Toepassen van voorbeeld- en foutopsporingsmodus

Hoe werkt Google Tag Manager?

Google Tag Manager bestaat uit drie hoofdonderdelen:

Hoe werkt Google Tag Manager

  1. Tags: fragmenten van Javascript of zogeheten trackingpixels
  2. Triggers: dit vertelt Google Tag Manager wanneer of hoe een tag moet worden geactiveerd
  3. Variabelen: aanvullende informatie die Google Tag Manager mogelijk nodig heeft om de tag en trigger te laten werken

Tags

Tags

Tags zijn codefragmenten of trackingpixels van tools van derden. Deze tags vertellen Google Tag Manager wat te doen. Voorbeelden van veelgebruikte tags binnen Google Tag Manager zijn:

  • Google Analytics Universele trackingcode
  • Remarketingcode van AdWords
  • Conversies bijhouden van AdWords code
  • Trackingcode van Heatmaps (Zoals bijvoorbeeld Hotjar, CrazyEgg, enz …)
  • Facebook-pixels

Triggers

Triggers

Triggers zijn een manier om de tag te activeren die u hebt ingesteld. Ze vertellen Tag Manager wanneer ze moeten doen wat u wilt.

Variabelen
Variabelen zijn aanvullende informatie die GTM mogelijk nodig heeft om uw tag en trigger te laten werken.

Click Classes Variabele voor gegevenslaag
Click Element Variabele voor gegevenslaag
Click ID Variabele voor gegevenslaag
Click Target Variabele voor gegevenslaag
Click Text Variabele voor auto-gebeurtenis
Click URL Variabele voor gegevenslaag
Container ID Container-ID
Container Version Containerversienummer
Debug Mode Foutopsporingsmodus
Environment Name Omgevingsnaam
Error Line Variabele voor gegevenslaag
Error Message Variabele voor gegevenslaag
Error URL Variabele voor gegevenslaag
Event Aangepaste gebeurtenis
Form Classes Variabele voor gegevenslaag
Form Element Variabele voor gegevenslaag
Form ID Variabele voor gegevenslaag
Form Target Variabele voor gegevenslaag
Form Text Variabele voor auto-gebeurtenis
Form URL Variabele voor gegevenslaag
History Source Variabele voor gegevenslaag
HTML ID HTML ID
New History Fragment Variabele voor gegevenslaag
New History State Variabele voor gegevenslaag
Old History Fragment Variabele voor gegevenslaag
Old History State Variabele voor gegevenslaag
On-Screen Duration Variabele voor gegevenslaag
Page Hostname URL
Page Path URL
Page URL URL
Percent Visible Variabele voor gegevenslaag
Random Number Willekeurig getal
Referrer HTTP-verwijzingsbron
Scroll Depth Threshold Variabele voor gegevenslaag
Scroll Depth Units Variabele voor gegevenslaag
Scroll Direction Variabele voor gegevenslaag
Video Current Time Variabele voor gegevenslaag
Video Duration Variabele voor gegevenslaag
Video Percent Variabele voor gegevenslaag
Video Provider Variabele voor gegevenslaag
Video Status Variabele voor gegevenslaag
Video Title Variabele voor gegevenslaag
Video URL Variabele voor gegevenslaag
Video Visible Variabele voor gegevenslaag

Het basistype van de constante variabele die u in Google Tag Manager kunt maken, is het Google Analytics UA-nummer (het tracking-ID-nummer). Dat zijn de basiselementen van GTM die u moet kennen om zelf tags te kunnen beheren.

Gerelateerd artikel

Handleiding call tracking met Google Tag Manager – Genereer meer sales!

Tot slot…

Als u marketing gerelateerde wijzigingen wilt toepassen binnen uw website hoeft niet te wachten op de sprints van uw developer. Met Google Tag Manager heeft u het beheer over uw marketing zelf in de hand. Maar u heeft wel enige technische kennis nodig, zelfs voor de basisconfiguratie.

Mijn tip: Bekijk de documentatie van Google over het instellen van Google Tag Manager.

Nieuwsbrief

ONLINE MARKETING NIEUWS

De laatste online trends, tips en tricks

Nieuwsbrief

Onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen en profiteer van de GRATIS downloads. Ontvang onze nieuwsbrief met interessante en relevante onderwerpen die in praktijk goed toepasbaar zijn.

Onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen en profiteer van de GRATIS downloads.

© 2016-2019 Online Media Amsterdam B.V. | Algemene Voorwaarden | Privacyverklaring

 020 233 9175
Online Marketing Amsterdam